Художники: Олександр Ануфрієв, Вілен Барський, Павло Бедзір, Олег Волошинов, Григорій Гавриленко, Алла Горська, Олександр Дубовик, Карло Звіринський, Єлизавета Кремницька, Валерій Ламах, Акім Левич, Віктор Маринюк, Марґіт Сельська-Райх, Роман Сельський, Ференц Семан, Станіслав Сичьов, Олег Соколов, Володимир Стрельніков, Анатолій Сумар, Валентин Хрущ, Володимир Цюпко, Флоріан Юр'єв, Людмила Ястрєб.
Куратори: Ольга Балашова, Лізавета Герман, Марія Ланько
Уперше за багато років роботи українських художників-шістдесятників експонуватимуться у Національному художньому музеї України разом. Ці твори будуть представлені як цілісне мистецьке явище — всупереч тому, що художники працювали у герметичних, майже не сполучених між собою контекстах і за життя не виставлялися поруч. Виставка «Мистецтво українських шістдесятників. Можливість музею» пропонує подивитись на художні практики 23-ох авторів з Києва, Харкова, Одеси, Львова та Ужгорода і в черговий раз відкрити публічну дискусію про необхідність створення Музею сучасного мистецтва.
Радянське неофіційне мистецтво як предтеча мистецтва незалежної України досі належним чином не включене до історико-культурного наративу. Українські 1960-і доволі детально вивчені дослідницями й дослідниками з різних царин гуманітарного знання. Проте все ще не існує ані окремого музею, ані показових постійних експозицій, які б об'єднували представників неформальної художньої сцени з різних регіонів України.
Хоча передумови для такої презентації є: Національний художній музей України зберігає твори Гавриленка, Ламаха, Дубовика, багатьох графіків і скульпторів; живопис Карла Звіринського, Романа й Марґіт Сельських виставлено у двох провідних музеях Львова; в Закарпатському художньому музеї є роботи Єлизавети Кремницької, Ференца Семана і Павла Бедзіра, а Музей сучасного мистецтва Одеси зібрав доволі репрезентативну колекцію робіт місцевого неофіційного кола митців. Однак більшу частину важливих творів розпорошено по приватних колекціях і квартирах сімей та друзів художників, а отже спадщина цілого покоління залишається радше предметом усної історії, ніж її матеріальним свідченням.
Всупереч ізольованості, що визначала творчу роботу 1960-х, сьогодні нескладно виявити тематичну, формальну та світоглядну спільність різних художніх практик. Аби продемонструвати цю спільність, куратори об'єднають близько 100 робіт кін. 1950-х — поч. 1970-х років навколо декількох смислових ліній. Разом вони складатимуть потенційну експозицію цього періоду в майбутньому Музеї сучасного мистецтва, що тимчасово розташується у виставкових залах НХМУ.
Виставці передувала публікація книги «Мистецтво українських шістдесятників», що 2015 року вийшла друком у видавництві «Основи» за підтримки Stedley Art Foundation. В упорядкуванні матеріалів взяли участь понад 70 експертів — мистецтвознавці, дослідники, колекціонери, художники та їхні рідні й близькі. Книга містить тексти про художників, аналіз тенденцій періоду 1960-х та їхніх історичних передумов, а також репродукції понад 300 творів, чимало з яких опубліковані вперше.
В експозиції виставки «Мистецтво українських шістдесятників» будуть представлені близько 100 живописних і графічних творів з музейних та приватних колекцій, а також добірка архівних матеріалів. У рамках публічної програми до виставки заплановано ряд освітніх подій: лекції, кінопокази та концерти, що наблизять до культури тієї епохи і допоможуть побачити її ширше та об'ємніше. Публічна програма розроблена у партнерстві з ГО «Культурний проект», Національним центром Олександра Довженка та агенцією «Ухо».
Організатори та куратори виставки висловлюють щиру вдячність за надані твори: Сумському обласному музею ім. Н. Онацького, Музею сучасного мистецтва Одеси, Закарпатського обласному художньому музею ім. Й. Бокшая, Львівській національній галереї мистецтв ім. Б. Возницького, Київському музею шістдесятництва, Національному художньому музею України; колекціонерам: Стеллі Беньяміновій, Олексію Василенку, Ігорю Воронову, Тетяні та Борису Гриньовим, Едуарду Димшицу, Анатолію Димчуку, Михайлу Дурану, Павлу Ковачу.