Гуманітарна допомога в Україні на прикладі великого бізнесу — інтерв'ю з керівником гуманітарного напряму Нової пошти
Війна – це не лише про втрати та біль, це також про єднання, допомогу та нові можливості. Адже навіть у найтемніші часи можна знайти світлі історії. Згадаймо Другу світову, коли на військові рейки перейшли економіки багатьох країн. Пліч-о-пліч стояли держави та бізнес: Велика Британія і Rolls Royce, США і Ford. В умовах російсько-української війни ця тенденція лише зміцнилась, поряд з Україною можна поставити десятки великих компаній, серед яких чільне місце належить Новій пошті. Компанія не просто допомагає державі, а заради цієї допомоги трансформується всередині.
Що стало стимулом таких змін, навіщо вони та що з себе представляє старий та новий проєкти запитуємо у керівника гуманітарного напряму роботи Нової пошти Андрія Григорова.
Андрій Григоров - керівник гуманітарного напряму роботи Нової пошти
- Нова пошта — це добре відомий та успішний національний бренд. Компанія ще з 2014-го року зайняла активну позицію на так званому “гуманітарному фронті”. Як змінилась його діяльність після 24 лютого?
- Дійсно, Гуманітарна пошта в нашій компанії з’явилась ще 2014 року. У той момент, коли на українську землю вперше ступив чобіт російського солдата. Тоді, зважаючи на географію воєнних дій, ми активно допомагали українцям на сході. У компанії розуміли: утворюється величезний волонтерський рух, і щоб його підтримати, ми вирішили допомогти в тому, на чому спеціалізуємося найкраще — у логістиці.
А коли, приблизно в 2016 році, на сході відбулося “замороження” бойових дій, компанія переорієнтувалася спершу на допомогу лікарням, згодом – у 2020 році – на підтримку волонтерів, що боролися з коронавірусом. Утім уже з 24 лютого Нова пошта запровадила зміни всередині компанії. Ми дивились, як поруч з нами інші бізнеси та фонди відповідали на виклики війни, й адаптувались до нової реальності.
У Новій пошті відразу побачили, що з кожним днем зростає підтримка України з боку інших країн, закордонних компаній, фондів, тощо. Разом із цим зростає і потреба в логістичній підтримці та супутніх сервісах. І ми відреагували: трансформували проєкт всередині компанії, щоб, по-перше, відповідати новим вимогам воєнного часу, а по-друге, мати нові можливості. Тому зі звичайної Гуманітарної пошти ми виросли в окремий гуманітарний напрям роботи Нової пошти. У рамках напряму ми вже не тільки виконуємо логістику для волонтерів, а ще й створюємо нові продукти для підтримки міжнародних фондів, такі як формування продовольчих наборів, перевезення із-за кордону.
Відповідно, кількість напрямів соціальної діяльності, програм, які ми реалізуємо на користь країни, суттєво збільшилась.
- Ви зазначили, що компанія активно співпрацює з міжнародними благодійними організаціями та фондами. Які спільні проєкти вже відбулися чи реалізуються сьогодні?
- Коли ми почали співпрацювати з міжнародними організаціями, вони тільки-но повернулись з країн третього світу, де реалізовували свої масштабні проєкти. Попередній досвід співпраці з підтримки держав, що перебувають у стані війни, у них був здебільшого повʼязаний з країнами Африки. Там співробітники Фонду самостійно вели облік, шукали локальних партнерів. І коли вони побачили рівень логістики від Нової пошти та перелік сервісів, які компанія може надавати, були вкрай здивовані. Для міжнародників було дивно бачити таку прокачану мережу по всій країні.
Перший проєкт, який ми почали реалізовувати з міжнародними організаціями, — це пакування продовольчих наборів. Майже всі продукти на той час, а це був березень, завозили з-за кордону — із Туреччини, Румунії, Західної Європи. Везли консерви, макарони, крупи тощо. Ми, як компанія, що має велику мережу для доставки, запропонували їм відкрити гуманітарні хаби, які б стали точками для зберігання продуктів. Головне в цьому — надати послуги з пакування та фасування продовольчих наборів у коробки з подальшою передачею партнерам міжнародних організацій на місцях ближче до лінії фронту. Наше завдання було прийняти досить велику кількість фур та палет у себе на складах, створити команди пакувальників продовольчих наборів. Потім передавати ці набори в громади, що наближені до бойових дій. І там уже партнери міжнародних організацій роздавали набори людям. Компанія не могла самостійно їх видавати, адже подібне ведення обліку вимагає великого досвіду звітування.
Наразі, починаючи з березня до липня, Нова пошта вже спакувала майже 700 тисяч наборів для однієї з міжнародних організацій. Усю маржинальність, весь дохід, що отримали від співпраці з цими організаціями, компанія спрямовує на діяльність свого гуманітарного напряму.
Сортування продуктових наборів у гуманітарному хабі Нової пошти
Узагалі ми зараз співпрацюємо з 15 міжнародними фондами. Вони потребували різних послуг, але в більшості випадків це були типові — можливості для перевезення товару, його складування, зберігання та обробки. І виходячи з цього, гуманітарний напрям Нової пошти зміг налаштувати новий для себе продукт — у середині компанії ми називаємо його фулфілмент (fulfillment), частина контрактної логістики, що повністю покриває ланцюг для надання послуг у межах країни.
Далі ми звернули увагу, що більшість продуктів харчування ввозять з-за меж України. Ми запропонували надати нам змогу завозу цієї продукції з-за кордону, насамперед з Туреччини. Це зменшило ціни доставки для міжнародних організацій.
І ще додам, що співпраця з міжнародними організаціями та фондами — це про людяність. У фондах працює багато людей з колишніх радянських республік. Вони чудово розуміли наш менталітет і завжди приходили на допомогу. Так, коли лінія фронту ще була біля Харкова, одна родина спитала, чи є можливість у Нової пошти доставити пʼять продуктових наборів? Я запитав тоді, скільки взагалі у вас у селі родин? Отримав кількість – 120. Ми помножили цифру на два, зробили запит в один із великих фондів і, як наслідок, 250 наборів було доставлено в село за 20 кілометрів від лінії фронту. На мій погляд, це прояв людяності, коли такі великі фонди та організації, допомагають вирішувати навіть досить локальні проблеми.
Співпраця з бізнесом, державою та громадськими організаціями
Розпочнемо з наших останніх колаборацій. Нова пошта наразі активно відновлює роботу на деокупованих територіях. Ми вже працюємо у Харківській області, зокрема у Чугуєві, Балаклії, Ізюмі.
Відновивши там роботу ми побачили, що мешканцям звільнених населених пунктів необхідна наша допомога: там відсутня електрика, людям немає чого їсти, відсутні найнеобхідніші предмети гігієни, питна вода. Тому вирішили там не лише відновлювати роботу відділень, а й надавати людям гуманітарну допомогу. Ми самі закупили продукти, але розуміли, що потрібно більше, і почали шукати тих, хто готовий приєднатись до нашої ініціативи. Першими відгукнулись компанії «Біосфера» та IDS Ukraine.
Біосфера передала на деокуповані території засоби особистої гігієни. Це дитячі підгузки, вологі серветки, засоби для миття посуду, мило та інше. Усього понад 3 тисячі товарів, які вже допомагають налагодити побут українцям на звільнених територіях. Паралельно компанія IDIS Ukraine надала 5 000 л питної води. Завдяки чому люди на деокупованих територіях зможуть приготувати їсти та зігрітись теплим чаєм. Розповсюдження та логістику Нова пошта, звісно, взяла на себе. Це наші останні колаборації. Але якщо пригадувати попередні партнерства, то це також співпраця з Київським картонно-паперовим комбінатом у межах Благодійного проєкту «Гофроліжка для українців». Він покликаний полегшити побут тимчасово переміщених осіб та людей, які перебувають в бомбосховищах. Комбінат приймає заявки від організацій з усієї України та формує замовлення. Такі ліжка не лише витримують навантаження людської ваги, а й мають високий рівень стійкості та теплоізоляції. Модульні меблі за кілька хвилин збираються на місці та дуже зручні у транспортуванні.
Нова пошта стала логістичним партнером ініціативи, адже розуміє, що не всі з тих, хто потребує таких ліжок, здатні забезпечити перевезення власними силами. Таким чином, вже понад майже 1500 переселенців - а це приблизна кількість мешканців одного українського села - більше не сплять на незручній та холодній підлозі.
Окрім того спільно з Фондом Маши Єфросініної, Нашою рябою та іншими українськими бізнесами Нова пошта створила бокси турботи. Аби подбати про малюків і подарувати їм найнеобхідніше, компанії зібрали продукцію власного виробництва: дитяче харчування та воду, підгузки, вологі серветки, корисні солодощі. Кожен пакунок «Ма!Ля!» дбайливо пакували і доставляли співробітники Нової пошти. Загалом такі набори отримали понад 900 сімей з дітками від 6 місяців до півтора року.
Співробітники Нової пошти роздають гуманітарну допомогу на деокупованих територіях
- Український бізнес з тимчасово окупованих чи прифронтових територій намагається відновити свою діяльність у більш безпечних областях західної чи центральної України. Чи допомагає гуманітарний напрям роботи Нової пошти вітчизняному бізнесу з евакуацією?
- Так, ми започаткували програму з евакуації вітчизняного бізнесу зі сходу в центр та на захід країни спільно з “Дія-бізнес”. “Дія-бізнес” розробила процес приймання заявок, фільтрації, верифікації. Також було впроваджено систему балів, і додаток “Дія-бізнес” сам вирішує, підходить ця заявка чи ні. Якщо так, то “Дія-бізнес” сплачує цю заявку на переїзд за рахунок балів. Ми вже евакуювали таким чином 18 компаній. Одним з яскравих прикладів є Арт-завод «Механіка» з Харкова. Це креативно-ресторанний простір. Хлопці самостійно домовлялись з адміністрацією Ужгорода щодо пошуку нової локації, Нова пошта перевезла і бізнес уже запускається.
Станом на зараз маємо ще майже 50 заявок. Мета — допомогти країні, малому та середньому бізнесу шляхом евакуації з проблемних регіонів, на захід, де відносно спокійно.
- Одна з найбільш болючих проблем України, на вирішення якої можуть піти десятки років — це розмінування територій. Нова пошта в межах діяльності свого гуманітарного напряму вже долучилася до розв'язання цієї проблеми. Цікаво, як саме компанія допомагає країні у цій галузі?
- Ми фокусуємося не лише на точкових, локальних проблемах, а й на проблемах загальнонаціонального масштабу. Саме тому Нова пошта співпрацює з Державною службою України з надзвичайних ситуацій.
По-перше, створена окрема програма логістичної підтримки. ДСНС має можливість за рахунок Нової пошти відправляти вантаж по всіх регіонах України.
Другий напрям співпраці – це закупівля для ДСНС обладнання та техніки, наприклад планшетів.
Третій напрям – це, умовно, “погляд у майбутнє”. Ми розуміємо, що на території України вже є величезна кількість мін та снарядів, і розмінування таких територій потребує багатьох років. Саме тому ми допомагаємо ДСНС у розробці локальних роботів-саперів, які частково вирішать цю проблему. Адже Нова пошта є одним із засновників Асоціації «Учасників ринку робототехніки та автоматизованих систем». Компанія залучила декілька організацій, що спеціалізуються на розробці автоматизованих засобів, вони вже працюють над такими роботами, а Нова пошта зробила перший платіж розміром 6,5 млн грн.
Передача необхідного обладнання спеціалістам ДСНС
- Чи опікується Нова пошта в межах свого гуманітарного напряму мобілізованими співробітниками та родинами, що постраждали від війни? Яку підтримку отримують ваші фахівці, які стали до лав захисників України?
Компанія опікується співробітниками, що вже мобілізовані або на стадії мобілізації. Це окремий наш проєкт. У чому він полягатиме? Ми опитали мобілізованих співробітників, щоб зрозуміти, чого, перш за все, вони потребують. Це можуть бути павербанки, каремати, захисна амуніція, тощо. Ми створили разом з ними цей перелік та закуповуємо певну кількість комплектів. Тож, коли людина мобілізується, вона може звернутися до компанії та подати запит на потрібні речі. І компанія упродовж дня-двох видасть зі складу все необхідне, або може надіслати за допомогою тієї ж Гуманітарної пошти.
Особисто я вважаю, що кожен наш проєкт, чи хоча б один продуктовий набір, який ми допомагаємо переслати, наближає нашу країну не просто до перемоги, а до світу, де Україна та українці є значними рушіями всесвітньої економіки. Усе буде Україна!