
Подорож у часі за три хвилини: столичний фунікулер повернувся на маршрут

Київський фунікулер відновив роботу після ремонту. Що оновили, історія та легенди.
22 серпня о 12:00 київський фунікулер знову відкрив свої двері для пасажирів після щорічного планового ремонту. Протягом кількох тижнів фахівці «Київпастрансу» проводили комплексні роботи, щоб забезпечити безпечну та комфортну експлуатацію одного з найстаріших транспортних об’єктів столиці.
Що оновили цього року
Цього літа ремонт охопив одразу кілька ключових напрямів:
- відремонтували машинну, компресорну та тиристорну зали;
- відрегулювали натяг контактної мережі та виконали скорочення троса;
- частково замінили шпали та провели їхнє обстеження;
- відновили колеса вагонів і перевірили пневмосистему;
- провели дефектоскопію зварних швів;
- частково замінили й очистили пасажирські сидіння;
- виконали малярні роботи кузова та дверей вагонів;
- оновили попереджувальну розмітку на сходових маршах;
- забезпечили належний санітарний стан у вестибюлях станцій.
Після ремонту вагони пройшли статичні та динамічні випробування під значним навантаженням, що підтвердило їхню готовність до щоденної експлуатації.
«Ми щороку проводимо планові ремонти, щоб столичний електротранспорт залишався безпечним та справним для киян і гостей міста», – наголосила виконувачка обов’язків генерального директора КП «Київпастранс» Тетяна Тараско.
Як з’явився фунікулер у Києві
Ідея будівництва фунікулера виникла наприкінці XIX століття, коли Київ активно розбудовувався й потребував нових транспортних рішень. Поділ був центром торгівлі та ремесел, а Верхнє місто — адміністративним та духовним осередком із численними храмами, університетами та державними установами. З’єднував їх крутий Володимирський узвіз, яким підніматися було важко не лише людям, а й кінним екіпажам.
У 1902 році міська дума ухвалила рішення про спорудження канатної дороги. Проєкт розробили інженери Артур Абрагамсон і Федір Балінський за участі швейцарської компанії «Ріггенбах». Будівництво тривало два роки, і вже у травні 1905 року фунікулер почав роботу під назвою «Михайлівський механічний підйом» — через розташування біля Михайлівського Золотоверхого монастиря.
Етапи модернізацій
За понад сто років історії фунікулер неодноразово змінювався, зберігаючи при цьому свою функцію:
- 1905 рік — відкриття, довжина колії становила близько 200 метрів.
- 1928 рік — колію подовжили ще на 38 метрів, аби нижня станція виходила на Поштову площу.
- 1958 рік — заміна старих вагонів на більш сучасні та місткі.
- 1984 рік — капітальна реконструкція з установкою нових електромеханізмів і модернізацією систем безпеки.
- 2000 рік — чергова заміна вагонів, їхній дизайн створив архітектор Валерій Гнєдаш.
Нині довжина колії фунікулера — 222 метри, а перепад висоти сягає 75 метрів.
Архітектура та атмосфера
Верхня станція фунікулера розташована на Володимирській гірці й відома своїм архітектурним оформленням у стилі модерн із елементами класики. Звідси відкривається панорамний краєвид на Поділ та Дніпро. Нижня станція виходить на Поштову площу, яка традиційно вважається однією з найжвавіших транспортних точок столиці.
Сучасні вагони можуть вмістити понад 100 пасажирів. Великі вікна створюють відчуття невеликої екскурсії: під час короткої поїздки можна побачити пейзажі Подолу, куполи храмів і зелені схили Дніпра.
Легенди та міфи фунікулера
За довгі роки фунікулер обріс легендами. Одна з них пов’язана з Михайлівським монастирем: нібито ченці дали благословення на будівництво, розуміючи, що підйом допоможе людям швидше дістатися храму на службу.
Є й романтична історія: кияни називають фунікулер «місцем знайомств». Кажуть, що саме у вагончиках не раз зароджувалися стосунки, адже коротка поїздка створювала особливу атмосферу довіри й близькості.
А ще ходить міф, що вагони мають «свою душу». Іноді вони зупинялися без технічних причин, і містяни пояснювали це тим, що фунікулер «захищає» пасажирів від можливої небезпеки.
Фунікулер як символ Києва
Сьогодні фунікулер — не лише транспорт, а й туристична атракція та справжній символ Києва. Для містян це зручний спосіб піднятися з Подолу у Верхнє місто, для туристів — можливість доторкнутися до історії й водночас насолодитися краєвидами.
Щодня ним користуються тисячі пасажирів. Він є частиною життя столиці, її ритму та настрою. Для багатьох поїздка фунікулером — це не просто транспортна зручність, а ритуал, що поєднує сучасність із традицією.
Чому ремонти важливі
Щороку у серпні фунікулер зупиняють на планові ремонти. Завдяки цьому транспортний символ Києва працює вже понад 120 років без серйозних аварій. Регулярне обстеження, заміна вузлів та оновлення вагонів дозволяють поєднати історичну унікальність із сучасними стандартами безпек
Фунікулер — це приклад того, як транспорт може перетворитися на справжню візитівку міста. І його щорічне «оновлення» — це не просто технічна необхідність, а турбота про спадщину, яка належить і киянам, і майбутнім поколінням.
Ще не підписані на наш Telegram-канал "Головні новини Києва – 44.ua"? Тоді долучайтесь, щоб бути в курсі усіх актуальних, важливих та перевірених новин Києва, Київської області та України.